Hopp til innholdet

Etiske retningslinjer

Storskogen ble grunnlagt i 2012, med en sterk drivkraft forå være den beste eieren av små og mellomstore bedrifter. I dag er vi sværtstolte av vår fine bedriftsportefølje, med selskaper og medarbeidere som ervirksomme verden over. Men stabile og lønnsomme selskaper bygges ikke opp overnatten, og de er sjelden støpt i samme form. Derfor har vi valgt å bruke endesentralisert styringsmodell der datterselskapene får et stort ansvar istrategiske spørsmål og har stor frihet i de daglige beslutningene.

En forutsetning for at Storskogen skal kunne fortsette åvokse og skape verdi med samme fremgang, er at alle datterselskapene deler vårtsyn på næringsvirksomhet, og at samtlige medarbeidere opptrer iht. prinsippersom er felles for hele konsernet. Det kan synes som om prinsippene våre ganskeenkelt er sunn fornuft, men jo større og jo flere vi blir, desto større blirbehovet for å sette disse prinsippene på trykk. Derfor har vi utarbeidet dennekodeksen, som fastsetter og tydeliggjør prinsippene som styrer hvordan vi somarbeidsgivere og medarbeidere opptrer overfor andre medarbeidere, kunder,leverandører, samarbeidspartnere og hele samfunnet.

Denne kodeksen for opptreden skal fungere som en veiledningi det daglige arbeidet for å sikre at vi alle – til enhver tid – opptrerprofesjonelt og med integritet og god dømmekraft – for Storskogens og vårekunders beste. Hvis du har spørsmål om prinsippene våre eller anvendelsen avdenne kodeksen for opptreden, må gjerne ta kontakt med meg.

Daniel Kaplan, adm.dir. Storskogen Group AB (publ.)

Introduksjon

Denne kodeksen for opptreden «kodeksen for opptreden» fastsetter de viktigste prinsippene for Storskogen-konsernets ansvar somselskap og veileder oss i hvordan det forventes at vi opptrer og handler i detdaglige arbeidet.

Vår forretningsmodell 

Storskogens forretningsmodell er å skape god langsiktigavkastning ved å identifisere, erverve og utvikle små og mellomstore bedrifter.Felles for selskapene våre er at de har vekt på god lønnsomhet, stabilekassestrømmer og en sterk posisjon i sine nisjer. Vi er alltid hovedeier, og viser ingen bortre grense for eierskapet, men planlegger å eie selskapene foralltid.

Kjerneverdiene våre 

Vi tror på den gode næringsvirksomheten og at et langsiktigfremgangsrikt og bærekraftig Storskogen vil bidra både til samfunnet og tilansatte, eiere, kunder, leverandører og andre interessenter. Vi i Storskogenvil at våre interessenter skal oppfatte oss som sympatiske, pragmatiske,dyktige, engasjert, langsiktige og seriøse. Storskogen vil være et selskap somman aktivt søker seg til for å selge livsverket sitt til, arbeide i, investerei eller gjøre forretninger med. Storskogen har tre kjerneverdier som er knyttettil forretningsmodellen vår og som veileder oss i den daglige virksomheten:entreprenørskap, profesjonalisme og langsiktighet. 

Med entreprenørskap menes

  • å ha vilje til å gjøre gode forretninger med godlønnsomhet og kundefokus

  • å identifisere nye forretningsmuligheter oginnovasjoner for å sikre konkurransedyktighet på lang sikt

  • å ta ansvar for selskapene våre og de ansatte ogbidra til en positiv utvikling av det samfunnet vi lever og har vår virksomheti

Med profesjonalisme menes at vi skal være dyktige og kompetente i alt vi gjør, ved å

  • etterstrebe beste kvalitet og søke stadigeforbedringer

  • være strukturert, måle og følge opp

  • være ydmyke og pragmatiske med høye krav tilintegritet, etikk og respekt for hverandres ulikheter 

Med langsiktighet ivaretar vi vårt 100-årige perspektiv ved å

  • ta vare på miljøet rundt oss, med et høytambisjonsnivå på bærekraftområdet

  • ta ansvar og arbeide for at de stedene der vihar vår virksomhet, som ofte er små samfunn på landsbygda som er avhengige avStorskogens fortsatte aktivitet, skal utvikle seg, forbli konkurransedyktige ogleve videre på beste måte

Omfang og anvendelse

Denne kodeksen for opptreden gjelder samtlige medarbeidere(ansatte og konsulenter) og styremedlemmer i Storskogen Group AB og konsernetsdatterselskaper, uavhengig av lokalisering «Storskogen» 

Kodeksen for opptreden gjenspeiler prinsippene iinternasjonalt anerkjente og aksepterte konvensjoner og avtaler for miljø,menneskerettigheter, arbeidsvilkår og korrupsjon, slik som FNs Global Compact,FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, ILOs erklæring om grunnleggende prinsipperog arbeidsrettigheter samt OECDs retningslinjer for multinasjonale bedrifter.Det er imidlertid Storskogens egen hovedanalyse som er lagt til grunn forinnholdet i kodeksen for opptreden.

Administrerende direktør i Storskogen-konsernet har detoverordnede ansvaret for at kodeksen for opptreden blir implementert ikonsernet. Vår desentraliserte styringsmodell innebærer at administrerendedirektør i de enkelte datterselskapene har ansvar for å sørge for at det finnesen egnet struktur og prosess som sikrer at samtlige medarbeidere kan sette seginn i, forstå og handle i samsvar med den seneste versjonen av kodeksen foropptreden. Dette ansvaret omfatter å tilby regelmessig opplæring i kodeksens innhold.Administrerende direktør og andre ledere skal gå foran med et godt eksempel ogbedrive sitt lederskap ut fra våre kjerneverdier og kodeksen for opptreden. 

Administrerende direktør og andre ledere har også ansvar forå gi råd i spørsmål som er knyttet til kodeksen for opptreden, og sikre at de ertilgjengelige for å svare på medarbeidernes spørsmål om anvendelsen. Hverenkelt medarbeider har ansvar for å overholde kodeksen for opptreden og selvstille spørsmål i situasjoner der tolkningen eller anvendelsen av dennekodeksen ikke anses å være tydelig. Ytterligere hjelp med tolkningen kan ogsåfås i avsnittet veiledning nedenfor.

Storskogen vil utelukkende arbeide med leverandører,agenter, konsulenter og andre samarbeidspartnere som selv handler på en måtesom er i tråd med prinsippene i vår kodeks for opptreden. Derfor skal viformidle kodeksen for opptreden og prinsippene til våre samarbeidspartnere, ogprinsippene for kodeksen anvendes også ved vurdering av nåværende ogpotensielle samarbeidspartnere.

Veiledning

Hver enkelt medarbeider i Storskogen har fått et ansvar forå bruke sine beste evner og sunn fornuft til å avgjøre hva som er best å gjørei hver enkelt situasjon. I noen tilfeller kan det oppleves som om kodeksen foropptreden ikke gir tilstrekkelig veiledning for hvordan en situasjon skalhåndteres. Da kan det være til hjelp å prøve ut følgende utsagn for å avgjøreom en situasjon eller handling er i tråd med kodeksen: 

Jeg mener at dette er lovlig og etisk riktig.

Jeg føler meg vel med å fortelle min sjef, kollega eller entredjepart om handlemåten min.

Hvis jeg var en kollega, interessent eller motpart, ville jegfølt meg vel med situasjonen som har oppstått. Hvis dette ble offentlig, villedet ikke ha en negativ påvirkning på tilliten, påliteligheten ellertroverdigheten til Storskogen-konsernet, dets ledelse eller ansatte.

Hvis svaret er ja for samtlige utsagn, er den oppståttesituasjonen eller handlingen sannsynligvis i samsvar med denne kodeksen foropptreden. Hvis det fremdeles hersker usikkerhet om hvorvidt situasjonen somhar oppstått, er i samsvar med Storskogens kodeks for opptreden, ber vi degrådføre deg med din nærmeste overordnede. 

Etterlevelse

Hver enkelt medarbeider i Storskogen har ansvar for årapportere forhold som kan være i konflikt med kodeksen for opptreden, og annenkriminell atferd, til sin nærmeste overordnede. Hvis du av en eller annen grunnikke føler deg vel med å snakke med din overordnede, eller om du opplever at enklage eller et varsel ikke har blitt tatt på alvor, kan du alltid ta kontaktmed noen i Storskogens konsernledelse eller rapportere saken via Storskogenseksterne varslingsfunksjon, der du kan varsleanonymt: https://report.whistleb.com/storskogen.

Medarbeiderne skal ha mulighet for å gi informasjon anonymt,og et varsel som gjøres av gode grunner og i samsvar med kodeksen foropptredens formål, skal aldri medføre noen represalier eller få noen andrenegative konsekvenser for varsleren. Konstaterte overtredelser av dennekodeksen for opptreden vil medføre disiplinærtiltak, herunder oppsigelseog/eller rettslige prosesser ved mer alvorlige fravikelser.

Kodeksen for opptreden er vedtatt av styret i StorskogenGroup AB (publ.), og endringer og dispensasjoner kan bare utferdiges av styret.

Overholdelsen av kodeksen for opptreden skal evalueresinnenfor rammen av den årlige oppfølgingen av internkontroll. Selve kodeksenvil også gjennomgås årlig for å sikre at den er tilpasset både omverdenens kravog forventninger og utviklingen av vår egen organisasjon og virksomhet.Kodeksen for opptreden skal tilpasses dersom det anses som nødvendig.

Kodeksen for opptredens relasjon til lover, regler og andrepolicyer

Storskogen skal – uten unntak – følge gjeldende lover ogregler i samtlige land der Storskogens selskaper bedriver virksomhet, samteksisterende policyer i de ulike selskapene i Storskogen. I noen situasjoner,for eksempel i land med svak lovgivning eller kontroll, kan kravene i kodeksenfor opptreden være strengere enn lokal lovgivning og lokal skikk og bruk. Islike tilfeller skal vi alltid følge denne kodeksen for opptreden og våre egneprinsipper. Det motsatte gjelder i tilfeller der den lokale lovgivningen ellerregelverket er strengere enn vår kodeks for opptreden. På samme måte kandatterselskapene fritt anvende en strengere kodeks enn denne kodeksen foropptreden.

Våre forretningsprinsipper

Forretningsetikk og selskapsstyring

Nulltoleranse for korrupte handlinger

Storskogen skal ikke under noen omstendigheter – det væreseg direkte eller indirekte – akseptere tilbud om, gi, etterspørre eller taimot noen form for bestikkelser, utilbørlige eller upassende fordeler,tjenester, insitamenter eller nepotisme.

Risikoen for korrupsjon skal derfor vurderes i hvert enkeltforretningsforhold, på grunnlag av faktorer som forretningspartnerensvirksomhet, geografiske tilhørighet og representanter.

Forsiktighet vedrørende gaver og fordeler

Gaver, påskjønnelser og fordeler skal alltid ha et tydeligforretningsformål. Storskogen skal verken tilby eller gi utilbørlig betalingeller annen godtgjørelse til noen personer eller organisasjoner med henblikk påå få personen eller organisasjonen til å opprette eller opprettholde enforretningsrelasjon med selskapene i konsernet vårt. Vi skal heller ikke – detvære seg direkte eller indirekte – be om eller akseptere noen form forutilbørlig betaling eller annen godtgjørelse som gis med henblikk på å oppretteeller opprettholde en forretningsrelasjon.

Ingen medarbeidere i Storskogen skal verken gi eller ta imotgaver, godtgjørelse, fordeler eller tilbud som kan anses å utgjøre enutilbørlig fordel. Med utilbørlig fordel menes noe som kan påvirke mottakerensforretningsmessige beslutninger.

Upartiskhet og interessekonflikter

Medarbeidere i Storskogen skal handle i Storskogens besteinteresser. Alle forretningsrelasjoner skal være upartiske, ogforretningsbeslutninger tas uten hensyn til private relasjoner eller fordeler. Aktivitetersom eventuelt kan føre til eller risikerer å fremstå som en interessekonfliktmellom de personlige interessene til en medarbeider og Storskogens virksomhet,skal derfor alltid unngås. Dersom en medarbeider har til hensikt å inngå enavtale med en part der det foreligger risiko for at situasjonen kan anses åutgjøre eller fremstå som en interessekonflikt, skal beslutningen alltid tas aven uavhengig part høyere opp i organisasjonen. Det betyr for eksempel atbeslutninger må tas av den ansvarlige for forretningsområdet fremfor av administrerendedirektør i det aktuelle datterselskapet.

Sunn konkurranse

Storskogens fremgang skal være basert på vår profesjonalismeog rettferdig og fri konkurranse i alle deler av virksomheten vår. Vi skal verkenutveksle informasjon eller inngå avtaler eller intensjonserklæringer medkonkurrenter, kunder eller leverandører som påvirker markedet på en utilbørligmåte og i strid med gjeldende konkurranselovgivning. 

Produktkvalitet og kundetilfredshet

Storskogen skal levere produkter og tjenester avgjennomgående høy kvalitet og pålitelighet, der produktsikkerhet er av allerstørste betydning. Storskogen skal gi sine kunder korrekt produktinformasjon ogbare fremsette garantier for våre produkter og tjenester som vi kan leve opptil. Fornøyde og lojale kunder er grunnleggende for Storskogens renommé, og vedet veivalg skal vi ta det valget som vi mener gir best resultat for kunden.

 Ansvarlig skattebetaler

I alle land der Storskogen bedriver virksomhet, skal det enkeltelandets skattelovgivning og skatteregler følges. Storskogen skal opptre som enansvarlig skattebetaler og bedriver ikke uetisk skatteplanlegging.

Transparent og tilgjengelig kommunikasjon

Storskogen skal gi korrekt, relevant, faktabasert og raskinformasjon til rett tid når det gjelder selskapets aktiviteter, utvikling ogfinansielle situasjon. Alle interessenter skal behandles likt, og Storskogenskommunikasjon skal skje i henhold til gjeldende lover og avtaler. Den somkommuniserer i sosiale medier i profesjonell kapasitet, representerer alltidsitt selskap og Storskogen. Derfor må all kommunikasjon skje i samsvar med våreverdier og være forenlig med hvordan vi kommuniserer i andre kanaler. Allemedarbeidere skal trekke en klar grense mellom privat og profesjonelltilstedeværelse på Internett og i sosiale medier.

Medarbeidere i Storskogen skal håndtere all konfidensiellinformasjon som vi får, med stor omhu og med den sikkerheten som kreves ihenhold til lovverk og avtaler.

Forretningsrelaterte spørsmål håndteres av det enkeltedatterselskapet. Spørsmål om Storskogen Group kan rettes til info@storskogen.com.

Regnskap og rapportering

Alle økonomiske transaksjoner skal regnskapsføres etterallment vedtatte regnskapsprinsipper.

Politisk engasjement

Storskogen iakttar politisk nøytralitet, og det betyr atStorskogen verken gir noen politiske donasjoner eller engasjerer seg ipolitiske partier. Verken navnet Storskogen Group, de enkelte datterselskapenesbedriftsnavn eller noen ressurser under konsernselskapenes kontroll skal brukestil å fremme politiske partiers eller kandidaters interesser.

En god arbeidsgiver og nabo

Storskogens fremgang forutsetter at vi er en attraktivarbeidsgiver som kan tilby spennende karriere- og utviklingsmuligheter påarbeidsplasser som ivaretar sikkerhet og helse. Storskogen skal derfor sørgefor et godt arbeidsmiljø i et fysisk, psykisk og sosialt perspektiv. Fremganger også basert på gode og langsiktige relasjoner til viktige aktører iStorskogens omverden, herunder myndigheter, leverandører ogarbeidstakerorganisasjoner. 

Likestilling og mangfold

Relasjonen til og mellom Storskogens medarbeidere skal værebasert på gjensidig respekt. Storskogen arbeider for å oppnå en inkluderendearbeidskultur og anser at mangfold bidrar til å skape dette. Ansatte skalderfor rekrutteres, forfremmes og erstattes utelukkende ut fra sinekvalifikasjoner for arbeidet og helt uten hensyn til alder, kjønn, nasjonaleller sosial opprinnelse, kjønnsoverskridende identitet eller uttrykk, seksuelllegning, etnisk tilhørighet, religion eller annen trosoppfatning, politisk overbevisning,medlemskap i fagforening, sivil status eller funksjonshemming som ikke er tilhinder for arbeidsoppgavene.

Storskogen arbeider for en likestilt arbeidsplass med stortmangfold og en jevnere kjønnsfordeling i virksomheten. Vi aksepterer ikke noenform for diskriminering. Ingen ansatte skal under noen omstendigheter utsettesfor kroppslig avstraffelse eller andre former for fysiske, seksuelle ellerpsykiske straffetiltak, trakassering eller tvang, og vi agerer kraftfullt moteventuelle overtredelser. 

Menneskerettigheter

Storskogen skal virke for å respektere og beskyttemenneskers grunnleggende friheter og rettigheter. Det betyr at vi som etminimum skal følge de internasjonalt anerkjente prinsippene som blant annet erå finne i FNs Global Compact og FNs erklæring om menneskerettigheter. Vi skalopptre ansvarlig og kraftfullt i de tilfellene der vi blir oppmerksomme på atvår egen virksomhet eller en av våre forretningsforbindelser har tilknytningtil potensiell eller faktisk krenkelse av menneskers friheter og rettigheter.

Barnearbeid og/eller tvangsarbeid er strengt forbudt i alleStorskogens virksomheter. Videre aksepterer vi ikke at barnearbeid forekommerhos leverandører, underleverandører eller samarbeidspartnere. 

Helse og sikkerhet

Vi arbeider kontinuerlig for å sikre et godt arbeidsmiljø iet fysisk, psykisk og sosialt perspektiv. Vi skal som et minimum strengt følgenasjonal helse- og sikkerhetslovgivning samt de helse- ogsikkerhetsbestemmelsene som følger av inngåtte avtaler og/ellerkollektivavtaler. Det er hver administrerende direktørs ansvar å sørge for atalle medarbeidere kjenner til og følger gjeldende regler, policyer og prosesserfor helse og sikkerhet på sitt arbeidsområde og får nødvendig opplæring ogverneutstyr. Det er den enkelte medarbeiders ansvar å følge disse reglene ogikke ta helse- og/eller sikkerhetsrisikoer i arbeidet, samt rette opp ellermelde fra om situasjoner eller forhold på arbeidsplassen som vil kunne utgjøreslik risiko. 

Godtgjørelse

Alle ansatte skal lønnes på en korrekt og rettferdig måte utfra individuelle prestasjoner og bidrag til det enkelte konsernselskapetsfremgang. Storskogen skal arbeide for å motvirke usaklige lønnsforskjellermellom kjønnene. Lønnene og fordelene som betales, skal være i henhold tilgjeldende lovgivning og kollektivavtaler. I tilfeller der ingenkollektivavtaler eksisterer, følger vi gjeldende bransjenormer.

Organisasjonsfrihet

Alle ansatte i Storskogen skal ha organisasjonsfrihet. Detbetyr at ansatte i Storskogen har frihet til å utøve sin lovbestemte rett til åvære medlem av, organisere eller arbeide for organisasjoner som representererderes interesser som ansatte.

Samfunn

Selskapene i Storskogen har en sterk lokal forankring, ogvirksomhetene finnes ofte i mindre lokalsamfunn. Storskogen etterstreber å tavare på og utvikle den kompetansen som finnes lokalt. Storskogen etterstreberogså å ha en virksomhet som bidrar til samfunnene vi har vår virksomhet i, påen positiv og bærekraftig måte.

Minimere negativ miljøpåvirkning og sikre selskapenesfremtidige relevans

Vi i Storskogen er overbevist om at en gjennomtenkt holdningtil miljømessig bærekraft er en forutsetning for datterselskapenes fortsattevekst, utvikling og lønnsomhet. Storskogen skal derfor bedrive et aktivt arbeidfor å minimere Storskogens direkte og indirekte miljøpåvirkning. Det betyr atmiljøperspektivet skal være med i viktige beslutninger, med henblikk på å skapelangsiktig verdi for Storskogens kunder, medarbeidere og aksjonærer og for helesamfunnet. Vi skal også sørge for at vi på en systematisk måte måler, følgeropp og rapporterer våre mål og resultater for relevante miljøaspekter. Someiere skal vi sørge for at viktige miljøaspekter adresseres og følges opp idatterselskapenes strategier og prosesser. Foruten at dette kan bidra til vårambisjon om å minimere vår negative miljøpåvirkning, er det også her vi kanfinne fremtidige forretningsmuligheter. Sammen med datterselskapene våre ogderes kunder kan Storskogen drive frem nye og bedre løsninger og produkter, noesom også innebærer et positivt bidrag til samfunnsutviklingen. 

Ressurseffektivitet og energibruk

Storskogen og dets datterselskaper skal alltid etterstrebeøkt ressurseffektivitet når det gjelder alle typer ressurser og innsatsvarer,samt sørge for at vi optimerer energiforbruket vårt. I tillegg til at dissetiltakene reduserer negativ miljøpåvirkning på samfunnet, er det vår erfaringat de nesten alltid har en positiv effekt på kostnader og lønnsomhet. 

Transport og reiser

For å bidra til å redusere CO2-utslippene skalStorskogen etterstrebe bruk av den transportmetoden som er mest fordelaktig iet miljøperspektiv. Det gjelder også for de datterselskapene som tilbyrtransporttjenester. 

Vi prøver å redusere antallet arbeidsreiser og øke antalletdigitale møter. Foruten å redusere reisenes negative miljøpåvirkning øker detteogså medarbeidernes personlige bærekraft med en generell tidsbesparelse, noe vihåper fører til en bedre balanse mellom arbeid og fritid. Ved arbeidsrelatertereiser velger hver enkelt medarbeider den transportmetoden som er best egnetfor reisen, og legger i tillegg til kostnads-, tids- og sikkerhetsaspekter ogsåinn miljøaspekter i beslutningen.

Innkjøp av varer og tjenester

Storskogen skal etterstrebe valg av varer og tjenester somhar en lav miljøbelastning. Relevante miljøaspekter skal derfor veies inn ved innkjøpog anskaffelser. 

Avfall

Storskogen etterstreber å redusere den samledeavfallsmengden og maksimere mengden gjenvunne materialer i konsernet. Alledatterselskaper og medarbeidere bidrar til arbeidet ved å benytte demulighetene som finnes til gjenbruk, gjenvinning og avfallssortering. Farligavfall håndteres slik at risikoen for negativ miljøpåvirkning minimeres. 

Hver enkelt ansatt i Storskogen har ansvar for å rapportereom forhold som kan stå i konflikt med kodeksen for opptreden eller kriminellatferd, til sin nærmeste overordnede. Hvis du av en eller annen grunn ikkeføler deg vel med å snakke med din overordnede, eller om du opplever at enklage eller et varsel ikke har blitt tatt på alvor, kan du alltid ta kontaktmed noen i Storskogens konsernledelse eller rapportere saken via Storskogenseksterne varslingsfunksjon, der du kan varsle anonymt: https://report.whistleb.com/storskogen.

Daniel Kaplan (daniel.kaplan@storskogen.com)

Amelie Nordin (amelie.nordin@storskogen.com)

Louise StCyr Ohm, sjefsjurist (louise.stcyrohm@storskogen.com)