Hopp til innholdet

Etiske retningslinjer

Storskogen ble grunnlagt i 2012, med en sterk drivkraft for å være den beste eieren av små og mellomstore bedrifter. I dag er vi svært stolte av vår fine bedriftsportefølje, med selskaper og medarbeidere som er virksomme verden over. Men stabile og lønnsomme selskaper bygges ikke opp over natten, og de er sjelden støpt i samme form. Derfor har vi valgt å bruke en desentralisert styringsmodell der datterselskapene får et stort ansvar i strategiske spørsmål og har stor frihet i de daglige beslutningene.

En forutsetning for at Storskogen skal kunne fortsette å vokse og skape verdi med samme fremgang, er at alle datterselskapene deler vårt syn på næringsvirksomhet, og at samtlige medarbeidere opptrer iht. prinsipper som er felles for hele konsernet. Det kan synes som om prinsippene våre ganske enkelt er sunn fornuft, men jo større og jo flere vi blir, desto større blir behovet for å sette disse prinsippene på trykk. Derfor har vi utarbeidet denne kodeksen, som fastsetter og tydeliggjør prinsippene som styrer hvordan vi som arbeidsgivere og medarbeidere opptrer overfor andre medarbeidere, kunder, leverandører, samarbeidspartnere og hele samfunnet.

Denne kodeksen for opptreden skal fungere som en veiledning i det daglige arbeidet for å sikre at vi alle – til enhver tid – opptrer profesjonelt og med integritet og god dømmekraft – for Storskogens og våre kunders beste. Hvis du har spørsmål om prinsippene våre eller anvendelsen av denne kodeksen for opptreden, må gjerne ta kontakt med meg.

Daniel Kaplan, adm.dir. Storskogen Group AB (publ.)

Introduksjon

Denne kodeksen for opptreden «kodeksen for opptreden» fastsetter de viktigste prinsippene for Storskogen-konsernets ansvar som selskap og veileder oss i hvordan det forventes at vi opptrer og handler i det daglige arbeidet.

Vår forretningsmodell 

Storskogens forretningsmodell er å skape god langsiktig avkastning ved å identifisere, erverve og utvikle små og mellomstore bedrifter.Felles for selskapene våre er at de har vekt på god lønnsomhet, stabile kassestrømmer og en sterk posisjon i sine nisjer. Vi er alltid hovedeier, og viser ingen bortre grense for eierskapet, men planlegger å eie selskapene for alltid.

Kjerneverdiene våre 

Vi tror på den gode næringsvirksomheten og at et langsiktig fremgangsrikt og bærekraftig Storskogen vil bidra både til samfunnet og til ansatte, eiere, kunder, leverandører og andre interessenter. Vi i Storskogen vil at våre interessenter skal oppfatte oss som sympatiske, pragmatiske, dyktige, engasjert, langsiktige og seriøse. Storskogen vil være et selskap som man aktivt søker seg til for å selge livsverket sitt til, arbeide i, investere i eller gjøre forretninger med. Storskogen har tre kjerneverdier som er knyttet til forretningsmodellen vår og som veileder oss i den daglige virksomheten:entreprenørskap, profesjonalisme og langsiktighet. 

Med entreprenørskap menes

  • å ha vilje til å gjøre gode forretninger med god lønnsomhet og kundefokus

  • å identifisere nye forretningsmuligheter og innovasjoner for å sikre konkurransedyktighet på lang sikt

  • å ta ansvar for selskapene våre og de ansatte og bidra til en positiv utvikling av det samfunnet vi lever og har vår virksomhet i

Med profesjonalisme menes at vi skal være dyktige og kompetente i alt vi gjør, ved å

  • etterstrebe beste kvalitet og søke stadigeforbedringer

  • være strukturert, måle og følge opp

  • være ydmyke og pragmatiske med høye krav til integritet, etikk og respekt for hverandres ulikheter 

Med langsiktighet ivaretar vi vårt 100-årige perspektiv ved å

  • ta vare på miljøet rundt oss, med et høyt ambisjonsnivå på bærekraftområdet

  • ta ansvar og arbeide for at de stedene der vi har vår virksomhet, som ofte er små samfunn på landsbygda som er avhengige av Storskogens fortsatte aktivitet, skal utvikle seg, forbli konkurransedyktige og leve videre på beste måte

Omfang og anvendelse

Denne kodeksen for opptreden gjelder samtlige medarbeidere(ansatte og konsulenter) og styremedlemmer i Storskogen Group AB og konsernetsdatterselskaper, uavhengig av lokalisering «Storskogen» 

Kodeksen for opptreden gjenspeiler prinsippene i internasjonalt anerkjente og aksepterte konvensjoner og avtaler for miljø, menneskerettigheter, arbeidsvilkår og korrupsjon, slik som FNs Global Compact,FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, ILOs erklæring om grunnleggende prinsipper og arbeidsrettigheter samt OECDs retningslinjer for multinasjonale bedrifter.Det er imidlertid Storskogens egen hovedanalyse som er lagt til grunn for innholdet i kodeksen for opptreden.

Administrerende direktør i Storskogen-konsernet har det overordnede ansvaret for at kodeksen for opptreden blir implementert i konsernet. Vår desentraliserte styringsmodell innebærer at administrerende direktør i de enkelte datterselskapene har ansvar for å sørge for at det finnes en egnet struktur og prosess som sikrer at samtlige medarbeidere kan sette seg inn i, forstå og handle i samsvar med den seneste versjonen av kodeksen for opptreden. Dette ansvaret omfatter å tilby regelmessig opplæring i kodeksens innhold.Administrerende direktør og andre ledere skal gå foran med et godt eksempel og bedrive sitt lederskap ut fra våre kjerneverdier og kodeksen for opptreden. 

Administrerende direktør og andre ledere har også ansvar for å gi råd i spørsmål som er knyttet til kodeksen for opptreden, og sikre at de er tilgjengelige for å svare på medarbeidernes spørsmål om anvendelsen. Hver enkelt medarbeider har ansvar for å overholde kodeksen for opptreden og selv stille spørsmål i situasjoner der tolkningen eller anvendelsen av denne kodeksen ikke anses å være tydelig. Ytterligere hjelp med tolkningen kan også fås i avsnittet veiledning nedenfor.

Storskogen vil utelukkende arbeide med leverandører, agenter, konsulenter og andre samarbeidspartnere som selv handler på en måte som er i tråd med prinsippene i vår kodeks for opptreden. Derfor skal vi formidle kodeksen for opptreden og prinsippene til våre samarbeidspartnere, og prinsippene for kodeksen anvendes også ved vurdering av nåværende og potensielle samarbeidspartnere.

Veiledning

Hver enkelt medarbeider i Storskogen har fått et ansvar for å bruke sine beste evner og sunn fornuft til å avgjøre hva som er best å gjøre i hver enkelt situasjon. I noen tilfeller kan det oppleves som om kodeksen for opptreden ikke gir tilstrekkelig veiledning for hvordan en situasjon skal håndteres. Da kan det være til hjelp å prøve ut følgende utsagn for å avgjøre om en situasjon eller handling er i tråd med kodeksen: 

Jeg mener at dette er lovlig og etisk riktig.

Jeg føler meg vel med å fortelle min sjef, kollega eller en tredjepart om handlemåten min.

Hvis jeg var en kollega, interessent eller motpart, ville jeg følt meg vel med situasjonen som har oppstått. Hvis dette ble offentlig, villedet ikke ha en negativ påvirkning på tilliten, påliteligheten eller troverdigheten til Storskogen-konsernet, dets ledelse eller ansatte.

Hvis svaret er ja for samtlige utsagn, er den oppståtte situasjonen eller handlingen sannsynligvis i samsvar med denne kodeksen for opptreden. Hvis det fremdeles hersker usikkerhet om hvorvidt situasjonen som har oppstått, er i samsvar med Storskogens kodeks for opptreden, ber vi deg rådføre deg med din nærmeste overordnede. 

Etterlevelse

Hver enkelt medarbeider i Storskogen har ansvar for årapportere forhold som kan være i konflikt med kodeksen for opptreden, og annen kriminell atferd, til sin nærmeste overordnede. Hvis du av en eller annen grunn ikke føler deg vel med å snakke med din overordnede, eller om du opplever at en klage eller et varsel ikke har blitt tatt på alvor, kan du alltid ta kontakt med noen i Storskogens konsernledelse eller rapportere saken via Storskogens eksterne varslingsfunksjon, der du kan varsle anonymt: https://report.whistleb.com/storskogen.

Medarbeiderne skal ha mulighet for å gi informasjon anonymt, og et varsel som gjøres av gode grunner og i samsvar med kodeksen for opptredens formål, skal aldri medføre noen represalier eller få noen andre negative konsekvenser for varsleren. Konstaterte overtredelser av denne kodeksen for opptreden vil medføre disiplinær tiltak, herunder oppsigelse og/eller rettslige prosesser ved mer alvorlige fra vikelser.

Kodeksen for opptreden er vedtatt av styret i StorskogenGroup AB (publ.), og endringer og dispensasjoner kan bare utferdiges av styret.

Overholdelsen av kodeksen for opptreden skal evalueres innenfor rammen av den årlige oppfølgingen av internkontroll. Selve kodeksen vil også gjennomgås årlig for å sikre at den er tilpasset både omverdenens krav og forventninger og utviklingen av vår egen organisasjon og virksomhet.Kodeksen for opptreden skal tilpasses dersom det anses som nødvendig.

Kodeksen for opptredens relasjon til lover, regler og andre policyer

Storskogen skal – uten unntak – følge gjeldende lover og regler i samtlige land der Storskogens selskaper bedriver virksomhet, samt eksisterende policyer i de ulike selskapene i Storskogen. I noen situasjoner, for eksempel i land med svak lovgivning eller kontroll, kan kravene i kodeksen for opptreden være strengere enn lokal lovgivning og lokal skikk og bruk. I slike tilfeller skal vi alltid følge denne kodeksen for opptreden og våre egne prinsipper. Det motsatte gjelder i tilfeller der den lokale lovgivningen eller regelverket er strengere enn vår kodeks for opptreden. På samme måte kan datterselskapene fritt anvende en strengere kodeks enn denne kodeksen for opptreden.

Våre forretningsprinsipper

Forretningsetikk og selskapsstyring

Nulltoleranse for korrupte handlinger

Storskogen skal ikke under noen omstendigheter – det være seg direkte eller indirekte – akseptere tilbud om, gi, etterspørre eller ta imot noen form for bestikkelser, utilbørlige eller upassende fordeler, tjenester, insitamenter eller nepotisme.

Risikoen for korrupsjon skal derfor vurderes i hvert enkeltforretningsforhold, på grunnlag av faktorer som forretningspartnerensvirksomhet, geografiske tilhørighet og representanter.

Forsiktighet vedrørende gaver og fordeler

Gaver, påskjønnelser og fordeler skal alltid ha et tydelig forretningsformål. Storskogen skal verken tilby eller gi utilbørlig betaling eller annen godtgjørelse til noen personer eller organisasjoner med henblikk på å få personen eller organisasjonen til å opprette eller opprettholde en forretningsrelasjon med selskapene i konsernet vårt. Vi skal heller ikke – det være seg direkte eller indirekte – be om eller akseptere noen form for utilbørlig betaling eller annen godtgjørelse som gis med henblikk på å opprette eller opprettholde en forretningsrelasjon.

Ingen medarbeidere i Storskogen skal verken gi eller ta i motgaver, godtgjørelse, fordeler eller tilbud som kan anses å utgjøre en utilbørlig fordel. Med utilbørlig fordel menes noe som kan påvirke mottakerensforretningsmessige beslutninger.

Upartiskhet og interessekonflikter

Medarbeidere i Storskogen skal handle i Storskogens beste interesser. Alle forretningsrelasjoner skal være upartiske, og forretningsbeslutninger tas uten hensyn til private relasjoner eller fordeler. Aktiviteter som eventuelt kan føre til eller risikerer å fremstå som en interessekonflikt mellom de personlige interessene til en medarbeider og Storskogens virksomhet, skal derfor alltid unngås. Dersom en medarbeider har til hensikt å inngå en avtale med en part der det foreligger risiko for at situasjonen kan anses å utgjøre eller fremstå som en interessekonflikt, skal beslutningen alltid tas av en uavhengig part høyere opp i organisasjonen. Det betyr for eksempel at beslutninger må tas av den ansvarlige for forretningsområdet fremfor av administrerende direktør i det aktuelle datterselskapet.

Sunn konkurranse

Storskogens fremgang skal være basert på vår profesjonalisme og rettferdig og fri konkurranse i alle deler av virksomheten vår. Vi skal verken utveksle informasjon eller inngå avtaler eller intensjonserklæringer med konkurrenter, kunder eller leverandører som påvirker markedet på en utilbørlig måte og i strid med gjeldende konkurranselovgivning. 

Produktkvalitet og kundetilfredshet

Storskogen skal levere produkter og tjenester av gjennomgående høy kvalitet og pålitelighet, der produktsikkerhet er av aller største betydning. Storskogen skal gi sine kunder korrekt produktinformasjon og bare fremsette garantier for våre produkter og tjenester som vi kan leve opptil. Fornøyde og lojale kunder er grunnleggende for Storskogens renommé, og ved et veivalg skal vi ta det valget som vi mener gir best resultat for kunden.

 Ansvarlig skattebetaler

I alle land der Storskogen bedriver virksomhet, skal det enkelte landets skattelovgivning og skatteregler følges. Storskogen skal opptre som en ansvarlig skattebetaler og bedriver ikke uetisk skatteplanlegging.

Transparent og tilgjengelig kommunikasjon

Storskogen skal gi korrekt, relevant, faktabasert og rask informasjon til rett tid når det gjelder selskapets aktiviteter, utvikling og finansielle situasjon. Alle interessenter skal behandles likt, og Storskogenskommunikasjon skal skje i henhold til gjeldende lover og avtaler. Den som kommuniserer i sosiale medier i profesjonell kapasitet, representerer alltid sitt selskap og Storskogen. Derfor må all kommunikasjon skje i samsvar med våre verdier og være forenlig med hvordan vi kommuniserer i andre kanaler. Alle medarbeidere skal trekke en klar grense mellom privat og profesjonell tilstedeværelse på Internett og i sosiale medier.

Medarbeidere i Storskogen skal håndtere all konfidensiell informasjon som vi får, med stor omhu og med den sikkerheten som kreves i henhold til lovverk og avtaler.

Forretningsrelaterte spørsmål håndteres av det enkelte datterselskapet. Spørsmål om Storskogen Group kan rettes til info@storskogen.com.

Regnskap og rapportering

Alle økonomiske transaksjoner skal regnskapsføres etterallment vedtatte regnskapsprinsipper.

Politisk engasjement

Storskogen iakttar politisk nøytralitet, og det betyr at Storskogen verken gir noen politiske donasjoner eller engasjerer seg i politiske partier. Verken navnet Storskogen Group, de enkelte datterselskapenes bedriftsnavn eller noen ressurser under konsernselskapenes kontroll skal bruke stil å fremme politiske partiers eller kandidaters interesser.

En god arbeidsgiver og nabo

Storskogens fremgang forutsetter at vi er en attraktiv arbeidsgiver som kan tilby spennende karriere- og utviklingsmuligheter på arbeidsplasser som ivaretar sikkerhet og helse. Storskogen skal derfor sørge for et godt arbeidsmiljø i et fysisk, psykisk og sosialt perspektiv. Fremganger også basert på gode og langsiktige relasjoner til viktige aktører i Storskogens omverden, herunder myndigheter, leverandører og arbeidstakerorganisasjoner. 

Likestilling og mangfold

Relasjonen til og mellom Storskogens medarbeidere skal være basert på gjensidig respekt. Storskogen arbeider for å oppnå en inkluderende arbeidskultur og anser at mangfold bidrar til å skape dette. Ansatte skalder for rekrutteres, forfremmes og erstattes utelukkende ut fra sine kvalifikasjoner for arbeidet og helt uten hensyn til alder, kjønn, nasjonal eller sosial opprinnelse, kjønnsoverskridende identitet eller uttrykk, seksuelllegning, etnisk tilhørighet, religion eller annen tros oppfatning, politisk overbevisning, medlemskap i fagforening, sivil status eller funksjonshemming som ikke er til hinder for arbeidsoppgavene.

Storskogen arbeider for en likestilt arbeidsplass med stort mangfold og en jevnere kjønnsfordeling i virksomheten. Vi aksepterer ikke noen form for diskriminering. Ingen ansatte skal under noen omstendigheter utsettes for kroppslig avstraffelse eller andre former for fysiske, seksuelle eller psykiske straffetiltak, trakassering eller tvang, og vi agerer kraftfullt mot eventuelle overtredelser. 

Menneskerettigheter

Storskogen skal virke for å respektere og beskytte menneskers grunnleggende friheter og rettigheter. Det betyr at vi som et minimum skal følge de internasjonalt anerkjente prinsippene som blant annet er å finne i FNs Global Compact og FNs erklæring om menneskerettigheter. Vi skal opptre ansvarlig og kraftfullt i de tilfellene der vi blir oppmerksomme på at vår egen virksomhet eller en av våre forretningsforbindelser har tilknytning til potensiell eller faktisk krenkelse av menneskers friheter og rettigheter.

Barnearbeid og/eller tvangsarbeid er strengt forbudt i alle Storskogens virksomheter. Videre aksepterer vi ikke at barnearbeid forekommer hos leverandører, underleverandører eller samarbeidspartnere. 

Helse og sikkerhet

Vi arbeider kontinuerlig for å sikre et godt arbeidsmiljø i et fysisk, psykisk og sosialt perspektiv. Vi skal som et minimum strengt følge nasjonal helse- og sikkerhetslovgivning samt de helse- og sikkerhetsbestemmelsene som følger av inngåtte avtaler og/eller kollektivavtaler. Det er hver administrerende direktørs ansvar å sørge for at alle medarbeidere kjenner til og følger gjeldende regler, policyer og prosesser for helse og sikkerhet på sitt arbeidsområde og får nødvendig opplæring og verneutstyr. Det er den enkelte medarbeiders ansvar å følge disse reglene og ikke ta helse- og/eller sikkerhetsrisikoer i arbeidet, samt rette opp eller melde fra om situasjoner eller forhold på arbeidsplassen som vil kunne utgjøre slik risiko. 

Godtgjørelse

Alle ansatte skal lønnes på en korrekt og rettferdig måte ut fra individuelle prestasjoner og bidrag til det enkelte konsernselskapetsfremgang. Storskogen skal arbeide for å motvirke usaklige lønnsforskjeller mellom kjønnene. Lønnene og fordelene som betales, skal være i henhold til gjeldende lovgivning og kollektivavtaler. I tilfeller der ingen kollektivavtaler eksisterer, følger vi gjeldende bransjenormer.

Organisasjonsfrihet

Alle ansatte i Storskogen skal ha organisasjonsfrihet. Det betyr at ansatte i Storskogen har frihet til å utøve sin lovbestemte rett til å være medlem av, organisere eller arbeide for organisasjoner som representerer deres interesser som ansatte.

Samfunn

Selskapene i Storskogen har en sterk lokal forankring, og virksomhetene finnes ofte i mindre lokalsamfunn. Storskogen etterstreber å ta vare på og utvikle den kompetansen som finnes lokalt. Storskogen etterstreber også å ha en virksomhet som bidrar til samfunnene vi har vår virksomhet i, på en positiv og bærekraftig måte.

Minimere negativ miljøpåvirkning og sikre selskapenes fremtidige relevans

Vi i Storskogen er overbevist om at en gjennomtenkt holdning til miljømessig bærekraft er en forutsetning for datterselskapenes fortsatte vekst, utvikling og lønnsomhet. Storskogen skal derfor bedrive et aktivt arbeid for å minimere Storskogens direkte og indirekte miljøpåvirkning. Det betyr at miljøperspektivet skal være med i viktige beslutninger, med henblikk på å skape langsiktig verdi for Storskogens kunder, medarbeidere og aksjonærer og for hele samfunnet. Vi skal også sørge for at vi på en systematisk måte måler, følger opp og rapporterer våre mål og resultater for relevante miljøaspekter. Som eiere skal vi sørge for at viktige miljøaspekter adresseres og følges opp i datterselskapenes strategier og prosesser. Foruten at dette kan bidra til vår ambisjon om å minimere vår negative miljøpåvirkning, er det også her vi kan finne fremtidige forretningsmuligheter. Sammen med datterselskapene våre og deres kunder kan Storskogen drive frem nye og bedre løsninger og produkter, noe som også innebærer et positivt bidrag til samfunnsutviklingen. 

Ressurseffektivitet og energibruk

Storskogen og dets datterselskaper skal alltid etter strebe økt ressurseffektivitet når det gjelder alle typer ressurser og innsats varer, samt sørge for at vi optimerer energiforbruket vårt. I tillegg til at disse tiltakene reduserer negativ miljøpåvirkning på samfunnet, er det vår erfaring at de nesten alltid har en positiv effekt på kostnader og lønnsomhet. 

Transport og reiser

For å bidra til å redusere CO2-utslippene skal Storskogen etterstrebe bruk av den transport metoden som er mest fordelaktig i et miljøperspektiv. Det gjelder også for de datterselskapene som tilbyr transporttjenester. 

Vi prøver å redusere antallet arbeidsreiser og øke antallet digitale møter. Foruten å redusere reisenes negative miljøpåvirkning øker dette også medarbeidernes personlige bærekraft med en generell tidsbesparelse, noe vi håper fører til en bedre balanse mellom arbeid og fritid. Ved arbeidsrelaterte reiser velger hver enkelt medarbeider den transport metoden som er best egnet for reisen, og legger i tillegg til kostnads-, tids- og sikkerhetsaspekter også inn miljøaspekter i beslutningen.

Innkjøp av varer og tjenester

Storskogen skal etterstrebe valg av varer og tjenester som har en lav miljøbelastning. Relevante miljøaspekter skal derfor veies inn ved innkjøp og anskaffelser. 

Avfall

Storskogen etterstreber å redusere den samlede avfallsmengden og maksimere mengden gjenvunne materialer i konsernet. Alle datterselskaper og medarbeidere bidrar til arbeidet ved å benytte de mulighetene som finnes til gjenbruk, gjenvinning og avfallssortering. Farlig avfall håndteres slik at risikoen for negativ miljøpåvirkning minimeres. 

Hver enkelt ansatt i Storskogen har ansvar for å rapportere om forhold som kan stå i konflikt med kodeksen for opptreden eller kriminell atferd, til sin nærmeste overordnede. Hvis du av en eller annen grunn ikke føler deg vel med å snakke med din overordnede, eller om du opplever at en klage eller et varsel ikke har blitt tatt på alvor, kan du alltid ta kontakt med noen i Storskogens konsernledelse eller rapportere saken via Storskogens eksterne varslingsfunksjon, der du kan varsle anonymt: https://report.whistleb.com/storskogen.

Daniel Kaplan (daniel.kaplan@storskogen.com)

Amelie Nordin (amelie.nordin@storskogen.com)

Louise StCyr Ohm, sjefsjurist (louise.stcyrohm@storskogen.com)